Akıllı telefonu olan herkes “Amatör Fotoğrafçı” oldu.
Gördüğünüzü çekmek yerine görmek istediğinizi çekin!
Penceremden Konaklar!
Günümüzde akıllı telefonlar sayesinde fotoğraf çekmek çok kolaylaştı. Fotoğraf çekmenin bir maliyeti de olmadığı için telefonu olan herkes her gördüğünü fotoğraflıyor. Ama bu fotoğraflar ne yazık ki genellikle sadece objektifin önündeki görüntüyü belgeleyen karelerden oluşuyor. Oysa fotoğrafçılık bir sanattır. Sıradan bir fotoğrafla sanat fotoğrafını ayırt etmek zor değildir. Bunu gördüğünüz anda hissedersiniz. Aslında sanatsal fotoğraf çekmek çok zor değil ama biraz duygu ve özen gerektirir. Sıradan bir fotoğrafta objektifinizin önündeki manzarayı, kişiyi veya nesneyi fotoğraflarken sanatsal fotoğrafta objektifin önündeki görüntünün size neler hissettirdiğini aktarırsınız. Yani gördüğünüzü çekmek yerine görmek istediğinizi çekersiniz.
Bir fotoğrafta objeleri, renkleri, ışığı ve başka birçok unsuru ahenk içinde kullanarak bir kompozisyon yaratmak gerekir. Bir fotoğrafın etkili olması, kompozisyonun gücüne bağlıdır. Kompozisyon ne kadar güçlü ise o fotoğraf o kadar sanat eseri olabilir. Usta bir fotoğrafçı çekeceği fotoğrafta yer alacak çizgileri ve şekilleri iyi görür. Kaliteli bir fotoğrafın ana unsuru geometridir. Fotoğrafçı, kafasındaki düşünceyi bu çizgi ve şekillerle anlatır. Öyle ki, fotoğrafa bambaşka bir anlam yükleyebilir. Örneğin, yatay objeler dinginlik hissi verir, dikey objeler ise fotoğrafa dinamiklik kazandırır. Bir fotoğrafa yansıyan çapraz ve köşeli çizgiler, o fotoğrafa derinlik ve hareket katar.
Yatay objeler fotoğrafa sakinlik katar ama dikkatli kullanılmazsa sıkıcı bir hava da yaratabilir. Bir ufuk fotoğrafı çekerken eğer ufuk çizgisi fotoğrafın tam ortasına alınmışsa, yani toprak ve gökyüzü eşit dağıtılmışsa bu fotoğraf can sıkabilir. Ama örneğin gökyüzündeki bulutları öne çıkararak ya da gün batımının renklerini öne çıkararak ufuk çizgisi biraz aşağıya alınırsa bu fotoğraf daha dinamik olacaktır. Ya da örneğin ufuk çizgisini biraz yukarıda tutarak, kıyıya gelen dalgalardan birkaç yatay çizgi yaratmak da fotoğrafı daha hareketli yapacaktır.
Dikey objeler, dikey çizgiler fotoğrafa dinamiklik kazandırır. Bu dinamizmi daha da güçlendirmek için fotoğrafı dikey formatta çekmek de düşünülebilir. Bir de dikey objeleri yatay çizgilerle bir arada kullanmak fotoğrafa daha fazla hareket kazandırır. Daha yaratıcı olmak için dikey objeleri yatay formatta çekmek ve dikey objelerin fotoğraftan taşmasına izin vermek de mümkündür.
Fotoğraf çekmenin bir önemli kuralı da 1/3 kuralıdır, bir başka deyimle “Altın Noktalar Kuralı”. Hayalinizde kadrajı yatay ve dikey olarak üç eşit parçaya bölün. Altın noktalar, bu çizgilerin kesişim yerleridir. Fotoğrafı çekilecek temel objeyi bu kesişme noktalarından birine yerleştirin. Varsa diğer önemli objeyi de diğer bir kesişme noktasına yerleştirin. Yüzyıllar önce ressamlar tarafından bulunan altın noktalar tekniği, fotoğrafçılığın en yaygın kullanılan tekniklerinden biridir. Kısaca ana objeyi tam kadrajın ortasına almakla her zaman iyi fotoğraf elde edilmez. Bakan kişi bu durumda sadece objeye bakar ve fotoğrafın diğer alanlarına bakmaz.
Fotoğraf çekiminde “Odak Noktası” bir başka önemli etkendir. Eğer fotoğrafta arka plan fazla dağınık ise, fotoğrafı çekilen obje bu dağınıklık içinde yeterince ilgi çekmez. Arka planda yer alan renkler, şekiller yüzünden ya da hatalı bir ışık yüzünden, fotoğrafa bakan kişinin asıl konuya odaklanması güçleşebilir. Bu nedenle fotoğrafı çekmeden önce obje ile arka plan ilişkisi iyi değerlendirilmelidir. Fotoğrafa girecek gereksiz ögeler, fotoğrafın sadeliğini bozar.
Özetlemek gerekirse, iyi fotoğraf çekmenin birinci kuralı güzel bir kompozisyon yaratmaktır. İkinci kuralı altın noktalara kuralına uymaktır. Üçüncü kuralı odak noktasını doğru belirlemektir. Dördüncü nokta ise ışığı iyi kullanmaktır.
Konaklar fotoğraf çekmek için çok ideal bir mekan. İnsanlarıyla, Parklarıyla, ağaçları ve hayvanlarıyla, çarşısıyla, okullarıyla çok fotoğrafik bir mahal. Gelin bu keyifli mahallede “Penceremden Konaklar” adıyla bir “Görsel Hafıza” oluşturalım. Hatta bunu yarışmaya dönüştürelim. Herkes penceresinden (ister evinin penceresinden isterse gönül penceresinden) gördüğü Konaklar’ın fotoğrafını çeksin ve mahalle hafızasına katkıda bulunsun. Çektiğiniz fotoğrafları önümüzdeki günlerde ilan edeceğimiz tarihe kadar mail yada telefon yoluyla yollayın. Yolladığınız fotoğrafları Muhtarlığımız web sitesinde yayınlayalım ve yılın “Penceremden Konaklar” fotoğrafını birlikte seçelim. Ne dersiniz?
Kemal Öktem
Grafik Sanatçısı
Tatbiki Güzel Sanatlar Yüksek Okulu’nu Bitirdi.
Kendo grafik tasarım atölyesini kurdu.
Marie Claire, Skylife (THY’nin dergisi), Arredamento Dekorasyon gibi bir çok derginin sanat yönetmenliğini, Antalya Film Festivali’nin uzun yıllar grafik sanat yönetmenliğini yaptı.
コメント